Matteklubben
Matteklubben finns idag på över 250 skolor och succén är ett faktum. Genom spel och lek, problemlösning och roliga klurigheter skapar vi en kunskapklubb som både pedagoger och elever gillar. Matteklubben kan hållas både på fritids och i klassrummet – ett bra projekt för samverkan mellan skola och fritidshem! Självklart har alla övningar en koppling till läroplanen för Fritidshemmet, kika i länken nedan hur lärarhandledningen är uppbyggd.

Övningarna i Matteklubbens lärarhandledning är framtagna av Camilla Askebäck Diaz, Marie Eneqvist och Annika Faxander. På den här länken kan du provläsa Matteklubbens lärarhandledning!

Matteklubben utbildning, lärarhandledning och material del 1

Denna utbildning innehåller 11 kreativa övningar som innehåller allt ifrån att tillverka och spela sitt eget bråkspel, förstå talmönster genom att bygga med klossar, uppdragsmatematik utomhus samt att arbeta med geometriska figurer för att nämna några exempel. Allt material till alla övningar följer med i en stor låda. Lådan är dimensionerad för en grupp om 15 elever.

Utbildningen tar 2,5 timmar och vi går igenom alla övningarna från lärarhandledningen. Vi berättar hur andra skolor har gjort och vad som har varit mest lyckosamt. Några demonsterar vi och några får ni själva prova att göra praktiskt. Efter vår utbildning startar skolan upp Matteklubben med allt material som följer med utbildningen. Vi kan lova en halvdag som engagerar och inspirerar med högt tempo och många skratt. Matematik när det är som bäst!

Matteklubben utbildning, lärarhandledning och material del 2

Denna utbildning är en fortsättning på vår första där vi har tagit fram helt nya övningar men konceptet är detsamma – det ska vara kreativt, engagerat och kul!

Varför startades Matteklubben?
Vi startade Matteklubben 2014 efter att förra PISA-rapporten damp ner som en bomb. Svenska barns resultat i matematik sjönk. Varför är det så undrade vi? Varför kan man inte ha matte som ett fritidsintresse på samma sätt som man spelar fotboll eller gitarr? Dessa och många andra frågor ställde vi oss… Vi vill dessutom visa matematik genom att spela, leka, räkna och klura på spännande problem!

Det resulterade i att vi startade Matteklubben 2014 och höll dessa klubbar för barn på olika skolor under två terminer. Vi kunde då testa de olika övningarna, vad de tyckte, vad de gillade och hur man kunde få barn att upptäcka matematikens spännande värld.

Det var två olika kategorier av barn som sökte sig till Matteklubben; de som tyckte matte var det bästa som fanns. Hugo, var en sådan kille. “Jag trodde att det skulle vara kul men inte så HÄR KUL!” sa han efter första gången med Matteklubben. Den andra kategorin barn tyckte matematik var svårt, inte så kul och hade blivit anmälda av sina föräldrar. Det roliga var att efter två gånger kom de hoppande och skuttande till Matteklubben och undrade vad som skulle hända denna gång. De hade upptäckt matematik på ett annat sätt men också fått en helt annan självkänsla. Wow, vilken kick det gav oss!

För att fler elever ska få upptäcka glädjen med Matteklubben så utbildar vi nu pedagoger i vårt koncept så att ni kan starta upp era egna kunskapsklubbar, både på fritids och i klassrummet!

Följ gärna Matteklubben på Facebook och Instagram!

Bildresultat för följ facebook   Bildresultat för följ oss på instagram